Gheorghe Turda, amintiri din perioada comunistă. De ce îi era teamă de Elena Ceaușescu și cum se purta Nicolae Ceaușescu cu artiștii

Gheorghe Turda, amintiri din Epoca de Aur: Frica de Elena Ceaușescu și mesele simple alături de „nea Nicu”

În timpul regimului comunist, petrecerile aniversare organizate în cinstea lui Nicolae Ceaușescu nu erau doar fastuoase, ci și încărcate de un aer apăsător, în special pentru artiștii chemați să întrețină atmosfera. Sub privirile atente ale Elenei Ceaușescu, fiecare vers greșit putea însemna o carieră compromisă. Unul dintre cei care au trăit acea tensiune la intensitate maximă este cântărețul Gheorghe Turda, care își amintește cu emoție de acele momente, dar mai ales de spaima trăită în fața temutei soții a dictatorului.

„Tremuram tot înainte să cânt romanța preferată a Elenei”

Într-un interviu recent, artistul a povestit despre unul dintre cele mai stresante momente din cariera sa: interpretarea romanței „A venit aseară mama”, melodia preferată a Elenei Ceaușescu. Cu 16 strofe lungi și grele, piesa nu era doar un exercițiu artistic, ci o adevărată provocare. Mai ales că Elena le știa pe toate… pe de rost.

„Mi s-a cerut să cânt romanța A venit aseară mama, iar Elena Ceaușescu o cunoștea integral. Aveam frac, nu eram în costumul meu popular obișnuit, așa că inițial nici nu m-a recunoscut. Dacă greșeam un vers, era ca și cum mi-aș fi dat foc la valiză…”, a mărturisit Gheorghe Turda, rememorând emoțiile intense trăite în cadrul unui eveniment organizat în 1976.

Elena Ceaușescu, o prezență copleșitoare pentru artiști

Frica nu era nejustificată. Potrivit lui Turda, Elena Ceaușescu avea obiceiul să pedepsească artiștii care făceau greșeli în timpul momentelor artistice. Uneori, pedepsele însemnau interdicția de a mai apărea la televiziune sau suspendarea de la evenimente publice importante.

„Unii colegi de-ai mei au fost interziși o perioadă după ce au încurcat versurile. Eu am avut noroc. Am reușit să mă concentrez și am cântat impecabil”, a mai spus artistul.

„Nea Nicu” – liderul care nu se temea de artiști și le oferea un loc la masă

Dacă Elena impunea teamă și disciplină, Nicolae Ceaușescu era perceput de unii artiști drept mai accesibil, ba chiar… ospitalier. Gheorghe Turda își amintește că, la petrecerile organizate de ziua lui, artiștii nu doar că erau invitați să cânte, ci și să ia masa alături de liderul suprem și cei mai influenți membri ai partidului.

„Nu ne căutau prin buzunare, nu ni se făceau controale stricte, ca prin alte țări. Intram în salonul de protocol și eram tratați ca persoane de încredere. Asta pentru că Nicolae Ceaușescu nu se temea de noi”, povestește cântărețul.

Un meniu modest pentru un lider temut

Deși mulți ar fi bănuit că mesele aniversare erau presărate cu delicatese rare, realitatea era alta. Potrivit lui Gheorghe Turda, Nicolae Ceaușescu prefera mâncărurile tradiționale românești și nu cerea niciodată preparate sofisticate sau exotice.

„La masa de ziua lui, meniul era foarte simplu: aperitive românești, friptură cu cartofi prăjiți, salată de roșii și un tort. Nici vorbă de somon sau icre negre! Mâncam ce mâncau și ei. Era plăcut să vezi că nu se făcea vreo diferență între noi și ceilalți invitați de rang înalt”, a spus Turda, adăugând că prezența artiștilor la aceste evenimente era nu doar o onoare, ci și o sursă de stres constant.

O epocă a contrastelor

Mărturia lui Gheorghe Turda oferă o perspectivă autentică asupra vieții artistice în timpul dictaturii Ceaușescu – o perioadă în care succesul venea cu prețul loialității, în care o simplă greșeală putea avea consecințe grave, dar în care se trăiau și momente de apropiere cu liderii, rare și surprinzător de… umane.