Ministrul Educației detaliază decizia privind plafonarea salariilor profesorilor!

Salariile profesorilor din România continuă să fie un subiect sensibil, alimentat de nemulțumiri legate de promisiuni nerespectate și de propunerea legării veniturilor de performanță. Ministerul Educației încearcă să ofere soluții pe măsura îmbunătățirii situației economice a țării, dar tensiunile din sistem rămân ridicate.

Declarațiile ministrului Educației despre plafonarea salariilor

Ministrul Educației, Daniel David, a abordat problema plafonării salariilor profesorilor, explicând prioritățile sale pentru sistemul educațional până la finalul mandatului său. Acesta a subliniat că proiectul „România Educată” există de un deceniu, însă implementarea lui necesită o abordare realistă și etapizată.

În prima etapă a mandatului său, ministrul își propune să asigure buna funcționare a activităților zilnice din sistemul educațional, având în vedere contextul economic și politic complicat, marcat inclusiv de alegeri prezidențiale nefinalizate. De asemenea, dorește eficientizarea structurii sistemului educațional.

În zona preuniversitară, Daniel David are două priorități clare. Prima constă în crearea unor indicatori de performanță legați de veniturile personalului. Ministrul consideră că salariile de bază trebuie să fie decente, iar veniturile suplimentare, cum ar fi bonusurile și premiile, să fie acordate pe baza performanței. A doua prioritate este actualizarea planurilor-cadru pentru liceu, care nu au mai fost revizuite de mult timp. Aceste măsuri sunt esențiale pentru îmbunătățirea sistemului educațional și creșterea eficienței acestuia.

Guvernul Ciolacu și promisiunile față de profesori

La final de an, ministrul Educației a vorbit despre situația economică dificilă a României, care impune prudență în alocarea resurselor. Deși recunoaște riscul unor greve și proteste, oficialul speră ca situația să nu escaladeze. Dialogul cu sindicatele și explicațiile privind necesitatea corectării deficitului bugetar rămân priorități pentru a calma tensiunile din sistem.

Ministrul a precizat că, în ciuda dificultăților financiare, nu au fost adoptate măsuri drastice sau tăieri majore. Stabilizarea situației economice a fost obiectivul principal, astfel încât anul 2025 să înceapă cu resurse similare celor din 2024. Totuși, recunoaște că nemulțumirile din Educație persistă, fiind generate de promisiuni anterioare nerespectate, făcute pentru a opri grevele.

Premierul Marcel Ciolacu a reafirmat angajamentul față de Educație, declarând că acest domeniu va deveni o prioritate odată ce situația financiară a țării se va îmbunătăți.

Situația examenului de titularizare și a carierei didactice

Întrebat despre impactul ordonanței care blochează angajările la stat asupra examenului de titularizare, definitivat și promovarea în carieră, ministrul Educației a explicat că, inițial, ordonanța părea să afecteze grav sistemul educațional. Totuși, în urma discuțiilor din coaliția de guvernare, s-a convenit ca Educația să rămână un domeniu prioritar.

Astfel, concursurile din universități și posturile pentru titularizare nu vor fi afectate de restricțiile impuse. Memorandumurile pentru ocuparea posturilor au fost menținute active, iar concursurile pentru titularizare vor avea loc anul acesta conform planificării. Aceste măsuri sunt menite să asigure continuitatea în sistemul educațional, în ciuda provocărilor economice.

Perspective pentru sistemul educațional

Deși provocările financiare rămân o barieră majoră, ministrul Educației speră că, odată ce situația economică se va stabiliza, promisiunile făcute cadrelor didactice vor putea fi onorate. Legarea veniturilor de performanță și actualizarea planurilor-cadru pentru liceu reprezintă piloni importanți ai strategiei sale de reformă. Cu toate acestea, tensiunile din sistem arată că este nevoie de soluții concrete și rapide pentru a recâștiga încrederea profesorilor și pentru a evita noi crize.

 

Leave a Comment