Ilie Bolojan propune un program școlar extins: elevii ar putea merge la școală de la 8:00 la 17:00, conform planului de guvernare
Premierul desemnat Ilie Bolojan aduce în prim-plan o serie de schimbări majore în sistemul de învățământ, incluse în programul său de guvernare, printre care se numără și extinderea zilei școlare până la ora 17:00. Elevii ar putea petrece astfel întreaga zi la școală, de la 8:00 dimineața până la 5 după-amiaza, în cadrul unui program pilot inspirat din modelul european, ce urmează a fi testat înainte de implementarea la nivel național.
Această propunere face parte din extinderea programului „Școală după școală”, care vizează nu doar creșterea timpului petrecut de elevi în mediul educațional, ci și crearea unui cadru propice pentru sprijin academic suplimentar, activități extracurriculare și mese calde, în special în zonele vulnerabile.
Profesori cu norme mărite și burse ajustate
Reforma propusă nu vizează doar elevii. Și cadrele didactice vor resimți modificările: norma didactică urmează să fie crescută diferențiat, în funcție de ciclul de învățământ și mediul în care profesorii își desfășoară activitatea. Obiectivul este alinierea numărului de ore la standardele europene. În învățământul universitar, norma săptămânală ar urma să crească de la 16 la 18 ore convenționale.
Un alt punct cheie îl reprezintă reformarea sistemului de burse, care va fi „redimensionat” astfel încât să reflecte mai fidel realitățile economice și să asigure un echilibru între sprijinul acordat elevilor din medii defavorizate și recompensarea performanței academice. Se are în vedere corelarea burselor cu valoarea netă a salariului minim pe economie.
Sprijin pentru elevii cu dificultăți și investiții în educația rurală
După stabilizarea macroeconomică, Guvernul Bolojan intenționează să lanseze programe naționale pentru:
- Cantine școlare, destinate asigurării unei mese calde zilnic,
- Programe remediale, pentru sprijinirea elevilor cu rezultate slabe sau cu dificultăți de învățare.
În același timp, se preconizează investiții semnificative în educația rurală, cu accent pe evaluare standardizată, formare continuă a cadrelor didactice și introducerea unui sistem de evaluare a profesorilor bazat pe performanță.
Reforma în învățământul superior
Planul de guvernare mai include și măsuri care vizează eficientizarea sistemului universitar:
- Creșterea normei de predare,
- Posibile comasări sau desființări de universități, în funcție de performanță și relevanța academică.
Reacții și implementare
Reforma propusă de Ilie Bolojan promite să aducă o schimbare profundă în structura sistemului de învățământ românesc, însă rămâne de văzut cum va fi primită de elevi, profesori, părinți și sindicate. Un astfel de program extins presupune resurse considerabile, infrastructură modernizată și o bună organizare la nivel local și național.
Este clar, însă, că propunerile marchează o ambiție fermă de a transforma educația din România, cu accent pe eficiență, echitate și adaptare la realitățile economico-sociale actuale.