Uniunea Europeană a solicitat României să ia măsuri ferme împotriva șoferilor care circulă fără asigurare RCA sau cu RCA suspendat. Pentru a face față acestor cerințe, se propune introducerea unor amenzi de cinci ori mai mari pentru infractori și instituirea unor controale riguroase, inclusiv prin intermediul sistemului de rovinietă al CNAIR. Contravențiile vor fi aplicate atât proprietarului vehiculului, cât și șoferului, în cazul în care acestea nu sunt aceeași persoană.
Pe de altă parte, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propune și majorarea substanțială a amenzilor pentru cei care încalcă legislația privind asigurarea RCA, în scopul de a crește gradul de conformare la această obligație și de a responsabiliza șoferii. În acest sens, se propune ca amenzile să fie aplicate atât proprietarului vehiculului, cât și șoferului, în cazul în care acestea nu sunt aceeași persoană, iar valoarea acestora va crește semnificativ.
Conform noilor propuneri, amenzile pentru vehiculele cu masă totală maximă autorizată de până la 3,5 tone vor ajunge la 5.000 de lei, în timp ce pentru cele cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone amenda va fi de 20.000 de lei. Comparativ cu amenzile actuale pentru lipsa asigurării RCA, care sunt de 1.000 de lei, aceste sancțiuni reprezintă o creștere substanțială.
Aceste măsuri sunt menite să responsabilizeze șoferii și să asigure respectarea obligației de a deține asigurare RCA. ASF subliniază că valoarea amenzilor ține cont și de daunele medii înregistrate pe piață în urma accidentelor rutiere, în încercarea de a corela sancțiunile cu riscurile și pagubele asociate șoferilor care nu dețin asigurare RCA.
Un alt aspect important al propunerii ASF este implementarea unor metode eficiente de control. Deși au existat discuții ample despre controlul șoferilor fără asigurare RCA, până în prezent acestea nu au fost puse în practică. Printre soluțiile propuse se numără utilizarea sistemului de control al rovinietei al CNAIR, care s-a dovedit a fi foarte eficient. Poliția Română și personalul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – S.A. vor fi responsabile de aplicarea sancțiunilor, folosind camere video pentru identificarea și înregistrarea numărului de înmatriculare al vehiculelor.
O altă inițiativă importantă este corelarea bazelor de date ale unor autorități relevante în domeniul circulației rutiere. Aceasta ar permite verificarea informațiilor și aplicarea sancțiunilor în funcție de istoricul de contravenții și sancțiuni al șoferilor. Ministerele Afacerilor Interne și Transporturilor, Registrul Auto Român și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere vor asigura interoperabilitatea bazelor de date și schimbul de informații privind vehiculele, contravențiile și sancțiunile aplicate.
În concluzie, propunerile ASF au ca obiectiv majorarea penalizărilor pentru cei care nu respectă obligația de a deține asigurare RCA sau au RCA suspendat, responsabilizarea șoferilor și creșterea gradului de acoperire cu asigurare. Prin implementarea unor metode eficiente de control și corelarea bazelor de date, se urmărește o aplicare mai riguroasă a sancțiunilor și respectarea legislației în domeniul circulației rutiere. Aceste măsuri sunt menite să contribuie la siguranța și protecția tuturor participanților la trafic.